Начало 5 Протеини 5 Глутатион: Същност и Ползи

Глутатион: Същност и Ползи

от | дек. 27, 2022 | Протеини, Хранителни добавки | 0 коментари

Въпреки че е много малък протеин, глутатионът играе ключова роля в нашия организъм. Всъщност това е най-мощният от всичките ни познати антиоксиданти, който се произвежда по естествен начин от черния дроб и се съдържа и в някои храни. За какво се използва глутатионът? Наистина ли е необходимо да го приемате чрез добавки? Какви са ползите за физическата активност и спорта? Нека заедно да разберем как работи глутатионът в тялото ни и защо е важно да се уверим, че клетките ни са правилно подготвени за неговото производство.

Какво представлява?

За да разберем за какво се използва глутатионът, първо е необходимо да разберем какво представлява този протеин с големи антиоксидантни свойства. Глутатионът е малка молекула, открита преди около 125 години. Оттогава насам проучванията и изследванията на това вещество позволяват да се установят неговите функции и да се разбере значението му в нашия организъм.

Но какво представлява глутатионът от химична гледна точка? Той е водоразтворим трипептид (съдържа 3 аминокиселини, т.е. глутаминова киселина, глицин и цистеин), съдържащ сяра. Тази молекула е своеобразен резервоар за тези три аминокиселини.

Глутатионът принадлежи към групата ензими с антиоксидантно действие, наречени глутатион-пероксидаза. В организма той се съдържа в различни форми, включително окислена форма (GSSG), редуцирана форма (GSH), форма, свързана с протеини, и форма с мост от две серни молекули, съдържаща цистеин (продукт от метаболизма на хомоцистеина). Съотношението между окислената и редуцираната форма в организма ни дава информация за оксидативния стрес.

Ако нивата на окисления глутатион са високи, окислителният стрес в организма ни е висок; обратно, ако има високи нива на редуцирания глутатион, тялото ни е защитено от токсини и възможни увреждания, причинени от окислителния стрес. Ендогенната редукция на глутатиона следователно е свързана с различни болестни състояния.

химическа формула за глутатион

Глутатион: къде се намира?

Глутатионът, който служи за засилване на вътреклетъчната защита, се намира в доста високи концентрации във всички клетки на човешкото тяло и при всички бозайници, по-специално в черния дроб. Как се произвежда глутатион? Тази молекула се синтезира в цитозола чрез комбиниране на цистеин и глутамат, за да се получи γ-глутамил-цистеин.

От своя страна цистеинът се получава от разграждането на хомоцистеина – радикал, получен от метионина – аминокиселина, която се въвежда в организма основно чрез храната. В резултат на реакцията y-глутамил-цистеинът се свързва с глицин и образува γ-глутамил-цистеин-глицин: глутатион (GSH).

Следователно, за да може човешкият организъм да произвежда глутатион в достатъчни количества, той се нуждае преди всичко от трите аминокиселини и от достатъчен брой витамини, което от своя страна отразява адекватната ефективност на ензимите.

За какво се използва?

След като разбрахме химическата му структура, нека сега се опитаме да разберем за какво се използва глутатионът. Тази молекула често се описва като важен защитник на клетките и имунната ни система срещу инфекции.

Това вещество се синтезира в черния дроб, където се образува от ензима глутатион пероксидаза, който е важен за функционирането на клетките. Глутатионът участва основно в неутрализирането на реактивните кислородни видове (ROS, известни също като свободни радикали), клетъчната детоксикация и неутрализирането на водородния пероксид.

Образуването на свободни радикали е физиологичен процес, но може да се случи така, че по някаква причина тяхното присъствие да стане прекомерно и защитните системи да бъдат засегнати, предизвиквайки състояние на скрито страдание за нашите клетки, което се нарича оксидативен стрес.

Антиоксидантите са веществата, способни да елиминират всички реактивни молекули на кислорода (ROS) и азота (RNS).
Често чуваме за вещества с антиоксидантна сила, като полифеноли, селен, каротеноиди, витамин С и алфа-липоева киселина.

Това са вещества, които, наред с други неща, успяват да осигурят достатъчна степен на защита срещу свободните радикали. Съществуват обаче вещества, които в много по-голяма степен от други оказват антиоксидантно действие върху клетките и клетъчните структури като ДНК и мембраните.

Сред тях е глутатионът, който се смята за най-мощния от антиоксидантите, истински играч в контрола на оксидативния стрес. Когато нивата на тази молекула са намалени, клетките страдат от обширни увреждания, причинени от свободните радикали.

Глутатион: ползи

Глутатионът е основно вътреклетъчно защитно вещество, активно предимно в клетките на органите или тъканите, които са най-податливи на токсичност, като мозъка, сърцето, белите дробове, бъбреците, кожата, червата и черния дроб. Той е молекула, която присъства в клетките на всички живи същества, поради което е важен от биологична гледна точка.

Освен антиоксидантното му действие, за да разберем по-добре за какво е полезен глутатионът, е необходимо да помним, че това вещество играе важна роля като кофактор за няколко ензима, както и за различни метаболитни функции:

 

  • Той е мощен детоксикатор в черния дроб, белите дробове, бъбреците и чревния епител;
  • Подпомага антиоксидантните защитни системи;
  • Улеснява отделянето на лекарства и/или токсични химикали;
  • Защитава от свободните радикали;
  • Играе защитна роля срещу радиационното увреждане на ретината, роговицата и макулата;
  • Регулира функцията на протеините;
  • Подпомага метаболизма на провъзпалителните съединения;
  • Играе важна роля за здравето на жлъчния мехур и детоксикацията;
  • Има способността да регенерира други съединения с антиоксидантна функция, като витамин С и витамин Е.
жена тренираща на бягаща пътека

Ползи от глутатион в спорта

Интересът към глутатиона продължава да расте, тъй като науката и изследванията са доказали и продължават да откриват неговите важни свойства за целия организъм. Няколко проучвания показват значението му за спорта и физическата активност, като:

  • Подпомага антиоксидантната защита на спортиста;
  • Намалява концентрацията на маркери за мускулно увреждане след физическа активност;
  • Помага за подобряване на аеробните резултати и намалява риска от травми;
  • Подпомага възстановяването след тренировка.

Винаги сме знаели, че редовната физическа активност е здравословна практика, която може да повиши нивата на глутатион. Последните изследвания показват, че физическите упражнения са полезни както за поддържане, така и за повишаване на нивата на антиоксидантите, особено на глутатиона.

Физическата активност обаче води до образуване на свободни радикали, които от своя страна водят до изчерпване на запасите му. Когато се спортува прекалено много и не се задоволяват повишените нужди от микроелементи, може да се получи обратният ефект: нивата на глутатион могат да намалеят.

Всъщност спортът, както показват проучванията, води до намаляване на концентрацията на глутатион в плазмата, т.е. до увеличаване на окислената форма в сравнение с редуцираната. Това ни кара да осъзнаем за какво се използва и какво е неговото значение, тъй като той играе активна роля в аеробния енергиен метаболизъм на мускулите.

Въпреки значението си за здравето на мускулите, глутатионът е бил подценяван в продължение на много години.

Напоследък специалисти в областта предполагат, че добавките, насочени към увеличаване на ендогенното производство на глутатион, могат да подобрят клетъчните функции, както и липидния метаболизъм и контрола на прекомерното окисляване на клетките на скелетните мускули по време на тренировка, което води до по-малка мускулна умора.

Дефицит на глутатион: последици

Физиологично можем да произвеждаме по-малко глутатион. Защо настъпва този спад? Основната причина за недостига му е възрастта: след 20-годишна възраст производството на глутатион в организма естествено намалява средно с 10 % на десетилетие от живота, а след 45-годишна възраст антиоксидантната защита на глутатиона намалява. Освен възрастта, начинът на живот също може да повлияе на производството му: например хроничното нарушаване на съня може да доведе до намаляване на нивата му в организма. И обратното – достатъчното количество сън ни помага да увеличим нивата на това вещество.

Въпреки че организмът е способен да произвежда глутатион, трудностите при поддържането на нивата му, дължащи се на повишен оксидативен стрес, често водят до повишена нужда от витамини и минерали, като например:

  • Витамини С и Е;
  • Витамини В1 и В3;
  • Витамини В6, В12 и В9;
  • Цистеин, глицин и глутамин;
  • Цинк и селен.

След като разбрахме за какво се използва глутатионът, сега е необходимо да знаем какви са възможните последици от неговия недостиг. Дефицитът на глутатион може да доведе до:

  • Повишен оксидативен стрес;
  • Намалено снабдяване на клетката с кислород и хранителни вещества;
  • Намален капацитет за детоксикация на черния дроб;
  • Отслабване на клетъчната мембрана, което води до увреждане на клетките;
  • Ускорени процеси на стареене.

Този недостиг засяга и имунната система, която е пряко засегната. Неефективният имунен отговор може да предизвика заболявания, които от своя страна могат да се развият по-бързо или да станат по-тежки от очакваното.

Когато нивата на глутатион са намалени в условията на високи потребности, медицинското лечение може да влоши ситуацията, тъй като някои лекарства водят до допълнително намаляване на нивата на глутатион. Други фактори, които могат да причинят спадане, са приемът на определени лекарства, излагането на тежки метали, хроничният прием на алкохол, операциите и изгарянията.

    Храни съдържащи глутатион

    Глутатионът се съдържа естествено в плодове и зеленчуци като авокадо, аспержи, банани, броколи, моркови, зелен фасул, чушки, гъби, картофи, спанак и в някои видове месо. Количеството, което може да се приеме от тези храни, е доста ограничено, обикновено по-малко от 150 mg на ден.

    Проблемът се крие във факта, че глутатионът, който се съдържа в храната, както и в хранителните добавки, има изключително ограничена степен на усвояване. В стомаха ни стомашните ензими правят молекулата неактивна и следователно абсорбцията ѝ намалява. Най-логичното е да приемате храна и евентуално добавки, съдържащи прекурсори на глутатиона.

    Цистеинът например е едно от тези хранителни вещества: той е сярна аминокиселина, която подпомага синтеза на глутатион (GSH). Затова трябва да се консумират всички храни, съдържащи серни аминокиселини. Храни, богати на тези вещества, са месото, рибата и яйцата. Селенът, основен минерал и кофактор на глутатиона, е вещество, необходимо за трипептидната активност. Някои от най-добрите източници на селен са месото, пилешкото месо, рибата и сиренето.

    Омега-3 мастните киселини също са изследвани и ефектът им върху повишаването на нивата на глутатион е очевиден. Храните, чието прилагане в клиничен контекст е довело до подобряване на нивата на глутатион, са постните протеини, зелените зеленчуци, богатите на полифеноли плодове, билките и богатите на омега-3 храни като рибата.

    храни богати на глутатион

    Използване на глутатион като добавка

    Приемът на прекурсори на глутатиона ни помага да поддържаме добро здраве и да забавим процеса на стареене. За тази цел добавките трябва да отчитат множество биохимични процеси, които са свързани, наред с други неща, с нормалния синтез на глутатион. С други думи, приемът само на прекурсорни аминокиселини може да се окаже недостатъчен за възстановяването на вътреклетъчния глутатион.

    Използването на цистеин, глицин и глутамин е от съществено значение, но трябва да се вземе предвид и метаболизмът на цистеина, който е свързан с този на хомоцистеина и s-аденозилметионина.

    Накратко, употребата на микроелементи трябва да бъде „многопластова„, на няколко нива, като се следва логиката на пирамидата. Следователно, ако човек иска да получи важен принос от добавките, приемът на витамини от група В, витамини С, Е и минерални кофактори ще бъде също толкова важен. Добавките в този смисъл могат да бъдат много полезни в различни контексти, при условие че приемът им е споделен и приет от лекаря.

    Кога да приемаме глутатион като добавка?

    Здравият черен дроб произвежда достатъчно количество глутатион, за да изпълнява своите функции и да създава резерв от глутатион в кръвта, за да посреща нуждите на метаболизма и да изпълнява най-добре антиоксидантното си действие. С напредването на възрастта или в резултат на различни физически проблеми черният дроб може да изпитва затруднения да посрещне нуждите си от глутатион.

    Ограниченията в храненето, заболяванията или здравословните проблеми като цяло могат да повлияят на нуждите на черния дроб. Осигуряването на необходимите количества хранителни вещества за организма понякога е сложно и точно в тези случаи добавките могат да окажат ценна подкрепа на хранителния прием.

    Същата среда, в която живеем, ни излага на множество фактори като стрес, радиация, инфекции, лекарства и небалансирано хранене, които водят до намаляване на ендогенните запаси от глутатион.

    В днешно време експертите откриват тревожни и все по-нарастващи цифри на хора с недостиг на глутатион. Затова повишаването на нивата с хранителни добавки е ефективно решение само ако е придружено от здравословна диета и редовни физически упражнения.

    Как да го приемаме?

    Кой е най-добрият глутатион и как да го приемаме за ефективна добавка? Глутатионът може да се приема под форма, различна от пероралната, тъй като пероралното приложение често се оказва неефективно.

    Той може да се прилага и чрез назални спрейове, интравенозно, трансдермално или под формата на липозоми. Във всеки случай препоръчителният прием на глутатион е около 250 mg дневно, тъй като е доказано, че по-високият прием не води непременно до по-голяма полза.

    Противопоказания

    Като цяло приемът на хранителни добавки не крие рискове за здравето. Глутатионът е безопасна добавка, която рядко предизвиква неблагоприятни ефекти. Въпреки че приемът на добавки с глутатион няма особени противопоказания, винаги е препоръчително да информирате лекаря си, преди да приемате каквито и да било хранителни добавки.

    Фармакологични взаимодействия

    Понастоящем не са установени взаимодействия между глутатиона и други вещества. Въпреки това винаги се препоръчва да се консултирате с Вашия лекар, преди да приемете глутатион, ако не сте в добро здравословно състояние или приемате други лекарства.

    Често Запитвани Въпроси

    Какво е глутатион?

    Глутатионът, известен също като GSH, е естествено съединение, което се среща във всички живи организми. Състои се от три аминокиселини – цистеин, глутамин и глицин, които са от съществено значение за много важни функции в организма, като например борбата с болестите и поддържането на здрави клетки. Глутатионът действа като антиоксидант, за да предпазва клетките на организма от увреждане, причинено от свободните радикали. Той може да помогне за намаляване на възпаленията и подобряване на имунната система.

    Какви са ползите от глутатион?

    Глутатионът е мощен антиоксидант, който играе важна роля в поддържането на оптимално здраве и благополучие. Изследванията свързват глутатиона с редица потенциални ползи за здравето, включително подобрена функция на имунната система, повишени енергийни нива, по-добро мозъчно здраве и защита от дегенерация, свързана с възрастта, и хронични заболявания.

    Колко глутатион на ден да приемаме?

    Количеството глутатион, което трябва да се приема на ден, зависи от всеки човек. Обикновено се препоръчва дневна доза между 50 и 500 mg. Въпреки това, преди да започнете да приемате каквито и да било хранителни добавки, е важно да се консултирате с вашия специалист по здравословно хранене, за да определите подходящата доза за вашите уникални нужди

    Какви са рисковете свързани с глутатион?

    Съществуват няколко риска, свързани с употребата на добавки с глутатион, като гадене и повръщане, главоболие, алергични реакции и стомашно-чревни смущения. Дългосрочната употреба може да има и отрицателно въздействие върху функцията на бъбреците и черния дроб. Хората с диабет или друго основно заболяване трябва да бъдат внимателни, когато обмислят употребата на тази добавка, тъй като тя може да взаимодейства негативно с някои лекарства. Освен това бременните или кърмещите жени не трябва да приемат глутатион, без да се консултират първо с лекаря си.